zondag 26 mei 2013

"Fuck you aan softwaregiganten" - Jules Colle innoveert de webwereld

Jules Colle, webdeveloper en eigenaar BDWM

Het vertrouwen van de Belgische ondernemer blijft laag. Dat blijkt uit de maandelijkse conjunctuurenquête van de Nationale Bank (NBB). Maar de jonge Jules Colle (27) heeft wel vertrouwen: in het wereldwijde web. Gedreven door zijn passie, stampte hij als webdeveloper een eigen bedrijf uit de grond. BDWM: Bedrijfje Dat Websites Maakt.

Een jaar filmstudies aan NaRaFi in Brussel bracht Colle voor het eerst in contact met monteren en animatiefilm met Flash. “Toen was ik erg geboeid door animatiefilm, maar er zat minder toekomst in”, zegt de jonge developer. Toch volgden ICT-studies in Gent snel, met een pakket multimedia dat ook animatie omvatte. “En plots was ik gebeten door programmeren en de interne werking van een computer. Zomaar, floep, ineens!” Colle behaalde een bachelordiploma ICT en een masterdiploma Industriële Wetenschappen. “Vooral omdat ik geen zin had om te gaan werken”, verklaart hij eerlijk.

En toen het zover was, richtte je maar je eigen bedrijf op?
JULES COLLE: “Het bedrijfsleven schrikte me toch wat af. Ik wilde niet in een sleur geraken en 60 worden zonder ooit iets bereikt te hebben voor mezelf. In Brussel had ik even een vaste job bij ABSI, maar daar was ik ongelukkig. Daarna kwam ik in contact met Vizion Design, een klein designbedrijf in Hamme. Ik mocht er af en toe programmeerwerk doen voor veeleisende klanten. Om voor hen te kunnen werken, heb ik het statuut van zelfstandige in bijberoep aangenomen. Bedrijfje Dat Websites Maakt, BDWM in de volksmond, was geboren.”

Bedrijfje Dat Websites Maakt
screenshot BDWM-website

Was het moeilijk om op die leeftijd iets op te starten?
COLLE: “Het ging als vanzelf. Ik ben nochtans nogal lui, maar ik heb mijn dromen toch kunnen waarmaken. Maar het is niet zo dat BDWM groot succes kent, dat moet ik toegeven. Ik ben slechts een jaar puur zelfstandig geweest. Dat lukte wel, maar de belastingdruk is hoog en ik ging ook niet echt dagelijks actief op zoek naar klanten.”
“Nu werk ik fulltime, van thuis uit, voor Vizion Design. Daarnaast heb ik een aantal goede klanten waarvoor ik vaak opdrachten heb en daarbuiten werk ik aan tal van nieuwe dingen. Daarmee zal ik niet meteen geld verdienen, maar het is wel mijn passie.”

"Zo weinig sites zijn aangepast aan een kleiner scherm, frustrerend"

Wat bezorg je uiteindelijk aan de klanten?
COLLE: “Ik probeer een duidelijk concept aan te bieden. Eerst en vooral zorg ik voor een Content Management Systeem (CMS) waarmee klanten zelf op een eenvoudige manier inhoudelijke aanpassingen kunnen doen op hun website. Vroeger schreef ik dat systeem vanaf nul, maar nu gebruik ik de open source CMS WordPress. Daarmee kan ik de prijs wat drukken zonder aan kwaliteit te moeten inboeten. WordPress is het hart van de website, maar dat is zeker geen beperking. Ik pas het systeem zelf aan en verfijn het met zelfgeschreven of bestaande plug-ins. Ik kan het systeem dus heel snel omvormen op maat van de klant.”
“Bij mij ligt de klemtoon meer op functionaliteit dan op puur grafisch design. Het meeste werk krijg ik via andere designbedrijfjes die hun klanten graag een CMS, webshop of andere functies willen aanbieden, maar daar de nodige knowhow niet voor hebben. Dan doe ik mijn intrede.”

Websites moeten steeds meer kunnen. Browsen via laptop of PC is de klassieke manier, maar er is nu nood aan mobiele varianten. Ook krijgen tijdschriften en kranten vaker tabletedities. Hoe pas jij je aan, aan die snel evoluerende webwereld?
COLLE: “Ik vind het enorm belangrijk dat websites op verschillende beeldformaten kunnen werken. Heel wat bedrijven houden hier de boot nog wat af en vooral designers zijn zich er niet zo van bewust. Je moet zelf maar eens willekeurig een paar sites via je smartphone bezoeken. Ik vind het frustrerend dat er zo weinig websites aangepast zijn aan een kleiner scherm.”
“Bij alle websites die ik ontwerp, probeer ik ervoor te zorgen dat de site de schermgrootte detecteert en op basis daarvan de lay-out aanpast. Dat is bijvoorbeeld het geval bij mijn eigen website.”

"Ik ben dan ook gewoon een nerd natuurlijk"

Schrikt werken je nu nog zo zeer af of heb je het gevoel toch al iets bereikt te hebben?
COLLE: “Ik heb meer vrijheid en ik vind het leuk om uitdagingen aan te gaan. Als klanten hun vraag beginnen met ‘ik denk niet dat zoiets gemaakt kan worden’, dan doe ik er alles aan om het op te lossen. Hoe onmogelijker een opdracht lijkt, hoe liever ik ze aanneem.”
“Het is het creëren van dingen en daarvoor erkend worden dat ik geweldig vind. Ik ben ondertussen erg bedreven in webontwikkeling en vind het fantastisch om uit het niets bestanden vol code te schrijven en die uiteindelijk te laten samenwerken tot een afgewerkt grafisch, sprankelend geheel. Elke dag is anders, ik denk niet dat er een domein is dat zo snel evolueert als de webwereld. Dagelijks komen er nieuwe technieken bij die ik wil bestuderen en wil toepassen op mijn volgende website. Dat is wat webdevelopment zo boeiend maakt. Het feit dat ik gewoon een nerd ben, speelt ook wel mee natuurlijk.”

Opensourcecultuur
PeePostapp om toiletten in de buurt te vinden

Hoe draag je zelf bij aan de innovatie van het web?
COLLE: “Ik probeer mijn steentje bij te dragen aan de opensourcecultuur, waarbij programma’s transparant zijn voor iedereen en codes gedeeld worden zodat anderen er nog betere programma’s mee kunnen maken. Deels uit interesse en deels in naam van mijn bedrijfje, schrijf ik mobiele apps. PeePost en ClipSync werden gepubliceerd voor Android en zijn beiden gratis. Ook heb ik de WordPressplug-in Responsive Gallery Grid (RGG) geschreven om afbeeldingsgalerijen wat op te smukken. De plug-in is open source en dus ook gratis te downloaden. Maar met respectievelijk 40 en 100 downloads per dag voor ClipSync en RGG, wordt het misschien eens tijd om mijn lui gat op te heffen en betalende varianten met extra functies te ontwikkelen.”
“Het mooie aan het internet is dat het mensen toelaat ideeën te delen, niet uit eigenbelang, maar om anderen te helpen hun doelen te verwezenlijken. Van zo’n beweging deel uitmaken en zelf iets kunnen bijdragen, geeft mij een enorme voldoening. Het is een kleine fuck you aan het kapitalisme en de softwaregiganten.”


Wided Bouchrika

Geen opmerkingen:

Een reactie posten